Vizsgálat indul a magas kgfb díjak miatt
Az alapvető jogok biztosa vizsgálatot indított a Magyar Autóklub (MAK) panasza nyomán. A MAK problémákat jelzett a biztosítók által a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjának meghatározásához használt bonus-malus rendszer szabályozásával, továbbá az úgynevezett károkozói pótdíj felszámításával kapcsolatban.
A Magyar Autóklub (MAK) szerint a rendelet korlátozás nélküli felhatalmazást ad a biztosítók részére, amely alapján a társaságok egyes kártörténeti adatokat korrekciós tényezőként is figyelembe vehetnek a biztosítási díjak megállapításakor. A MAK a biztosítási díjak gyorsan változó jellegét, valamint a károkozói pótdíj alkalmazásának gyakorlatát is sérelmezte - olvasható az ombudsman honlapján megjelent közleményben.
A beadvány alapján felmerült a jogbiztonság követelményének sérelme, illetve közvetlen
veszélyének a gyanúja, így az ombudsman vizsgálatot indított, amelynek
keretében megkereséssel fordult a pénzügyminiszter, a Magyar Biztosítók
Szövetsége, valamint a biztosítási piac felügyeleti szerveként eljáró Magyar
Nemzeti Bank felé. Dr. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi és
Érdekvédelmi Bizottságának elnöke a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat érintő
díjképzéssel kapcsolatban az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához beadott indítványában
kifogásolta, hogy a rendszerben a díjemelés módja és mértéke
egész képtelen eredményekre vezet.
Dr. Kovács
Kázmér a beadványban példákat is bemutatott: adott esetben egy
olyan biztosítottnak, aki 10 éve kármentes volt, első károkozás
esetén is a 40 000 forintos díja annak négyszeresét meghaladó összegre, akár
170 000 forintra emelkedhet. Ha ugyanazon tulajdonos esetleg két gépkocsit
üzemeltet, akkor a 200 000 forintos károkozása esetén a kétszer 40 000 forintos
díja kétszer 170 000 forintra emelkedik, vagyis az okozott kár összegét is
meghaladja.
Jelezte: további anomália, hogy ugyan a bonus-malus rendelet
lehetőséget nyújt arra, hogy a károkozó inkább maga rendezze a károsult kárát, és ezzel a
miniszteri rendelet szerinti bonus-malus besorolása változatlan marad, ez
azonban nem érinti a biztosító által alkalmazott károkozói pótdíj mértékét. Így még akkor is
károkozói pótdíjat kell fizetnie a biztosító részére, amennyiben a biztosító
cég semmilyen szolgáltatást nem teljesít, mert az ügyfél maga rendezi a
károsult teljes kárát.
Dr. Kovács
Kázmér szerint a miniszteri rendelet a jogállamiság követelményét
sérti azáltal, hogy a károkozás díjmegállapítási jogát az egyes
biztosítókra "delegálja", továbbá átláthatatlanságot is jelent, hiszen egyes
biztosítók 40-50 oldalas apró betűs feltételeikben akár naponta
változtathatják a díj mértéket. Az egyik biztosító például egy hónapon belül háromszor
is változtatta a díjat, a korlátozás csak annyi, hogy ezt 60 nappal
előtte nyilvánosságra kell hozza.
A MAK álláspontja szerint a 2009. évi vonatkozó törvény
hivatkozott pontja arra nem adott felhatalmazást a pénz-, tőke- és biztosítási
piac szabályozásáért felelős miniszternek, hogy a biztosítóknak biztosítsa: a
kártörténeti adatokat a biztosítási díjaik megállapítása során további
korrekciós tényezőként szabadon és kizárólag saját belátásuk szerint önkényesen
vehessék figyelembe. Éppen ellenkezőleg, a törvényi felhatalmazás azon szabályok
megalkotására vonatkozott, melyek rögzítik a kártörténeti
adatok felhasználásának kereteit. A hivatkozott NGM rendelet
vonatkozó pontja túllép a törvényi felhatalmazáson, és a szabályalkotást az
üzletileg érdekelt biztosítókra bízza. A MAK álláspontja szerint ez az eljárás sérti a jogállamiság alapvető
követelményeit - olvasható az autóklub közleményében.A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az MTI-vel
közölte: álláspontjuk szerint a károkozói pótdíjak kapcsán kiemelt probléma, hogy az ügyfelek
emlékezetére bízzák, a tarifák megállapításánál milyen kártörténeti
adatokat adnak meg. Jelezték: a rosszul megadott dátumok is nagyon
jelentős eltérést tudnak okozni a kalkulált díjakban. Mivel az egyes biztosítók
nagyon eltérő károkozói szorzószámokat alkalmaznak, ráadásul az általuk
vizsgált kártörténeti időszak is jelentősen eltér egymástól, könnyen
előfordulhat, hogy a választott biztosító tarifája a helyes kártörténeti
adatokkal számítva az ügyfél számára jóval előnytelenebb lesz, mint más
biztosítók díja. Amennyiben a mostani szabályozás a jövőben is fennmarad, a
fogyasztók alapvető érdeke, hogy a pontos
tarifa-megállapítás érdekében az alkuszok is hozzáférhessenek az
ügyfelüknek a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR) tárolt
adataihoz, így előzve meg a hibás díjkalkulációt és az előnytelen biztosítási
szerződések megkötését - olvasható a FBAMSZ közleményében.
![](https://d439e90d02.cbaul-cdnwnd.com/ae8df302d86a314efbec48a29a8a00f9/200000214-5f9af5f9b1/images.jpg?ph=d439e90d02)