Négyszemközt Mag Eszter bábszínésszel
Pár napja a Kövér Béla Bábszínházban jártunk. A Szemüveges Szirén előadás után, Mag Eszter Bábszínésszel beszélgettünk.
Ebben az évadban szerződött a bábszínházba. Mi volt az a pont, amikor
elhatározta, hogy bábművész lesz?
- Kicsi korom óta tudtam, hogy
színházzal szeretnék foglalkozni. Két ismerősöm beszélt először nekem a bábról,
mint színhàzi formáról, az egyik bábrendezőnek, a másik pedig bábszínésznek
tanult. Aztán megnéztem egy bábelőadást, ami nagyon magával ragadott. Rájöttem,
hogy ez inkább alternatív-, mint "gyerekszínház". Sokkal több vizuális elemet
használ, mint a legtöbb prózai előadás, és általában sokkal erősebb
stilizáltsággal működik. Érettségi után a Marosvàsárhelyi Művészeti Egyetemre
jelentkeztem bábszínész szakra. Később felvételizem a Színház-és Filmművészeti
Egyeteme, ahova nem vettek fel, de egyáltalán nem bánom, mert csodàlatos
osztályunk volt Vásárhelyen.
Hogy került ezek után Szeged a képbe?
- Az itteni társulatból szólt két ismerősöm, hogy lesz egy meghallgatás
március végén. Ők biztattak, hogy próbáljam meg. Legnagyobb örömömre felvettek,
és azt hiszem igazán jó helyre kerültem.
Milyen
adottságok kellenek egy bábszínésznek?
- Nagyjából hasonló
adottságokkal kell rendelkezzünk, mint egy színésznek. Fontos a színészi
jelenlét, a hangi adottság, jó, ha valaki tud énekelni, nagyon kell tudni
mozogni, és maga a bábmozgatás is egy ilyen készség. Nagyon sok olyan
helyezkedés van, hogy egyszerre négyen állunk egy kisebb díszlet mögött. Meg
kell tanulni, hogy hogyan ad helyet az ember a másiknak. Meg ha valaki
bábszínész akar lenni, el kell fogadnia, hogy nem rá fognak emlékezni az
előadásból, hanem a figurára, akit életre kelt. Tehát egy bábosnak mindenképp
alázatosnak kell lennie, de azért jó, ha közben humora is van az embernek.
Gyerekeknek
játszani nem könnyű feladat. Mennyire kötik le a gyerekek?
- Én eléggé gyermeteg
lelkűnek gondolom magam. Igaz nem olyan régóta játszom gyermekeknek. Az egyetem
utolsó évében kezdtünk el játszani előadásokat. Az egyik inkább gimnazistáknak
szólt, a másik kifejezetten babáknak készült. Itt nem egy konkrét történet volt
az alap, hanem képek és hangulatok megjelenítése. Arra törekedtünk, hogy kicsit
játszunk a zenével és a formákkal. Nagyon izgalmas volt, mert a gyerek a
legőszintébb közönség. Őket csak rengeteg energiával és valós jelenléttel lehet
megfogni. Nem lehet kamuzni.
Végezetül,
ha valaki azon gondolkodik, hogy milyen munkát válasszon magának, mivel
biztatná őt erre a pályára?
- Nagyon nagy öröm, hogy valóban mindig játszunk munka közben. Egy
próbafolyamat alatt is sok kísérletezés van. Mivel nem olyan kötött forma, szerintem
nyitottabbak az egyéni megoldásokra, mint akár egy prózai színháznál. Nagyon jó
érzés például az, hogy rengeteg ötletem belekerülhetett az előadásba. És a
bábszínházaknak általában egy nagyon kedves közössége van - talán ez abból
adódik, hogy főként gyerekeknek játszunk. Kollegák közt is figyelünk egymásra,
nincs az a karrierista taposás, mint máshol. Mivel ez egy elég pici szakma, inkàbb egymás segítése a jellemző,
mindenki figyel a másikra. Szóval, aki érez magában nyitottsàgot erre, az
mindenkèpp próbálja meg!
Tuska
![](https://d439e90d02.cbaul-cdnwnd.com/ae8df302d86a314efbec48a29a8a00f9/200000108-79ceb79ced/b%C3%A1bsz%C3%ADnh%C3%A1z.jpg?ph=d439e90d02)