Kína megvonja a támogatást az elektromos autóktól
A világ legdinamikusabban fejlődő autópiacával és autóiparával rendelkező Kína kétségeit fejezi ki a csak az elektromosságra alapozott mobilitás életképességével kapcsolatban. Szerintük nem ez az egyetlen jövőbe vezető út!
Kína 2020 végéig
megszünteti az elektromos autók beszerzésére nyújtott támogatást, érvényben marad
viszont az úgynevezett "új energia járművek" (New Energy Vehicles, NEV)
gyártására az autógyárakra kiszabott, fokozatosan növekvő mennyiségarányos
kvóta. "Sokan úgy gondolják, hogy az elektromos autók részaránya rohamosan
növekedni fog az elkövetkező években Kínában. Ezt az elgondolást sajnos nem áll
módunkban megerősítenünk" - jelentette ki Jochen Siebert, a JSC
Automotive tanácsadó cég igazgatója. Kínában ehelyett "sokkal inkább a
belsőégésű motortechnológia szélesebb körű alkalmazásában gondolkodnak" - tette
hozzá. Ezek közé tartozhat például a metanol (metil-alkohol) vagy a
hidrogén üzemanyagként való alkalmazása, illetve alacsony fogyasztású,
valamint 48 voltos hibrid technológia támogatásával lecsökkentett
fogyasztású benzinmotorok kifejlesztése.
Még meg nem erősített médiaértesülések szerint a pekingi kormány az
autógyártókra kiszabott NEV-gyártási kvótát 2025-től nem a modellpaletta
átlagos üzemanyag-fogyasztása, hanem a tényleges szén-dioxid-kibocsátás alapján
készül meghatározni. Az elektromos autók flottaátlagba
beszámított szén-dioxid-kibocsátása tehát nem nulla lesz -
mint az EU-ban -, hanem a jármű futásához szükséges áram előállításához az
erőművekben felhasznált energiahordozók alapján kalkulálják majd.
A metanol, hidrogén és más öko-üzemanyaggal (e-fuel) futó járművek szén-dioxid-kibocsátási
súlyozása ezzel szemben viszont akár nulla is lehet a flottaátlagban az - egyelőre
meg nem erősített - értesülések szerint. Bár ez a megoldás ugyanúgy "nem lenne
fair" a JSC Automotive szakértői szerint, mint nullának tekinteni az elektromos
autók szén-dioxid-kibocsátását - ahogy azt az EU-ban teszik. Függetlenül attól,
milyen energiahordozókból állították elő az elektromos járművek által
felhasznált áramot.
Az öko-üzemanyagok (e-fuel) alatt olyan mesterségesen
előállított üzemanyagokat kell érteni, amelyeknek a szén-dioxid-mérlege elméletileg nulla,
vagy közel nulla lehet az előállítás során megkötött és a felhasználás során
felszabaduló szén-dioxid nagyjából megegyező mennyisége alapján. "Kínában az
országos energiamix miatt még Németországnál is kevésbé tekinthető
környezetbarátnak az elektromos autó" - idézi a FOCUS Online Fritz Indra motortechnológiai
szakértőt. "Kínában kéthetente helyeznek üzembe egy-egy olyan erőművet, amely
valamely fűtőanyag elégetésével termel elektromos
áramot. Kína sokkal
inkább a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából semleges üzemanyagokra helyezi a
hangsúlyt, mert valójában csak ilyen módon lehet csökkenteni a kibocsátást nem
csak a járművek esetében, hanem más területeken is, anélkül, hogy ez a
felhasználóknak bármilyen hátrányt okozna" - mutatott rá Fritz Indra.
Miközben az EU "klíma-vészhelyzetet" hirdetett ki és ennek
keretében az energiaipar és közlekedés teljes
átalakítására készül - beleértve az egyéni közlekedés jelentős megdrágítását
és az új járművekre bevezetett felső fogyasztási határokat is - Kína számára a
jelek szerint geostratégiai megfontolások sokkal nagyobb súllyal esnek latba -
fejtette ki Jochen Siebert, a JSC Automotive igazgatója a FOCUS Online
portálnak adott interjúban. "Valójában elsősorban energia-autarkiára
törekszenek, de iparpolitikai megfontolások is szerepet játszanak döntéseikben,
hiszen a szén hasznosításával rengeteg
munkahelyet meg lehet őrizni" - mutatott rá, hozzátéve, hogy a kínai energiamixben a
megújuló energiaforrások részarányának a növelésével együtt is meghatározó
szerepet fog a jövőben is játszani a szén és az atom, vagyis pont az a két
energiaforrás, amelyeket Németország fel készül számolni.
A német kormány ezzel homlokegyenest ellenkező módon szinte alternatíva nélkülinek tekinti az elektromos mobilitásra való átállást és ennek megfelelően alakítja ki az ösztönzők és tilalmak rendszerét is. Médiajelentések szerint például nem fogja támogatni az alternatív energiahordozók, így a szintetikus dízel, a mezőgazdasági alapanyagokból, illetve élelmiszeripari hulladékokból készülő biodízel üzemanyag előállítását sem. "Azt kizárólag az állami szabályozási rendszer fogja eldönteni, hogy a jövőben az elektromos mobilitás, a hidrogénhajtás vagy a hibrid technológia kerül-e előtérbe" - jelentette ki a szeptemberi Frankfurti Autószalonon a FOCUS Online portálnak adott interjúban Jack Wey, a kínai Great Wall Motors vezérigazgatója. "Véleményem szerint 2030-ra többségbe kerülnek az elektromos autók, legalábbis Kínában, de valószínűleg Európában is. Természetesen lesznek még belsőégésű motorok is, mivel addigra ez a technológia is hatékonyabb, takarékosabb és környezetbarát lesz" - mondta.